choklad kaka

jag håller på att göra en choklad kaka som jag har fått smaka hos Zandra så se hur det går med den min älskade micke ska få smaka den och godkänna den 

Mintchokladtårta med after eight

Ingredienser
Portioner: ca 16 bitar

200 g mörk choklad
200 g margarin eller smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl, 180 g

CHOKLADGLASYR
25 g smör
1 dl vispgrädde
20 plattor after eight

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Smörj en form med löstagbar kant ca 25 cm i diameter med matfett.
3. Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med matfettet i en kastrull på svag värme. Rör om då och då.
4. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner mjölet i äggsmeten. Tillsätt den smälta chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.
5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan ska inte vara helt genomgräddad.
6. Låt kakan svalna något innan kanten på formen lossas. Låt kakan bli kall.
7. Blanda matfett, grädde och after eight till chokladglasyren i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning. Låt blandningen kallna och bli tjockflytande.
8. Bred glasyren jämnt över kakan och låt den stelna i kylskåp.
9. Garnera med after eight på tårtan eventuellt vit.
10. Servera den med skivade apelsiner


jag ska gå och plocka undna lite innan min underbara älsklning kommer hem

nu är man rikigt nervös för Lördag när man ska ha ljusparty  kl 16:30 så hör av dig om du vill komma eller beställa




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback